Schade met een doorgereden tegenpartij

Regelmatig zul je klanten in de winkel hebben met schade en deze wil je zo goed mogelijk helpen. Maar wat als er een aanrijding is geweest, waarbij de tegenpartij is doorgereden? Vooral bij ongevallen met fietsers gebeurt het helaas vaak dat de tegenpartij doorrijdt. Je klant blijft achter met een beschadigde fiets en mogelijk zelfs letsel. In enkele gevallen is het mogelijk dat deze schade – ondanks dat een tegenpartij onbekend is gebleven – toch te verhalen is! We helpen je graag op weg om klanten in zo’n situatie zo goed mogelijk te helpen.

  1. Is de schade ontstaan door een ander motorvoertuig?

    Ja: Ga dan verder met stap 2.

    Nee: Dan is de schade niet te verhalen op het Waarborgfonds Motor Verkeer.

  2. Beantwoord de volgende vraag: Is de schade boven de € 250,00 en/of is er sprake van letsel?

    Ja? Dan kun je de rest van de stappen doornemen

    Nee? Dan kun je tijdens het melden van de schade de vraag derden schuldig? Met nee beantwoorden. Het Waarborgfonds rekent een eigen risico waardoor schades lager dan € 250,00 niet in aanmerking komen.

  3. Vraag je klant om zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen 14 dagen na het ongeval, aangifte te doen bij de politie (indien dit nog niet is gebeurd).
  4. Laat de klant aantoonbaar moeite doen om de identiteit van de tegenpartij te achterhalen (denk bijvoorbeeld aan oproepjes op sociale media).
  5. Informeer bij je klant of er een getuige is
  6. Verwijs de klant voor meer informatie naar Waarborgfonds Motorverkeer. Bij schade onverzekerde of onbekende dader.
  7. Dien de schade in via het portal en let daarbij op het volgende:

    – Beantwoord de vraag Derden schuldig? met “ja”
    – Vermeld in het vrije tekst veld dat het om een aanrijding met een motorvoertuig gaat, maar dat de tegenpartij is doorgereden
    – Geef de gegevens van een getuige aan ons door (indien deze bij je bekend zijn)

We willen je vragen hier aandacht voor te hebben om onze klanten zo goed, zo snel en zo volledig mogelijk te helpen. Hiermee help je ons, jezelf en als allerbelangrijkste: de klant.